Produkcja filmów reklamowych krok po kroku – jak powstają spoty promocyjne i reklamy?

Obecnie trudno wyobrazić sobie świat bez różnych form reklamy. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak powstają filmy reklamowe? Za tymi krótkimi lub nieco dłuższymi spotami pojawiającymi się w telewizji, w internecie czy na wydarzeniach biznesowych często stoją długie tygodnie, a nawet miesiące pracy. Dowiedz się, jak wygląda każdy etap produkcji filmów reklamowych.

Najważniejszy jest pomysł – kreatywne filmy reklamowe

produkcja filmów reklamowych

Produkcja filmów reklamowych zawsze rozpoczyna się od pomysłu na jego realizację. W agencjach reklamowych zajmuje się tym dział kreacji. To w dużej mierze od koncepcji zależy siła reklamy, dlatego jest to etap, którego nie wolno bagatelizować. Koncepcja i scenariusz reklam zwykle powstają na podstawie tzw. briefu – standardowego dokumentu wypełnianego przez klienta, określającego cel i przedmiot reklamy, jego najważniejsze cechy, grupę docelową i wiele innych ważnych informacji. Następnie tworzona jest wstępna koncepcja, która kolejno jest konsultowana z klientem – osobą, firmą lub instytucją zlecającą produkcję spotu. Po zatwierdzeniu koncepcji powstaje zaś scenariusz – szczegółowy opis treści reklamy oraz sposobu jej przedstawienia. Jeżeli masz własny pomysł na spot, napisaniem scenariusza może zająć się również dom produkcyjny, któremu zlecasz stworzenie klipu. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że jego zapisy zostaną odpowiednio zinterpretowane.

Każdy scenariusz filmu reklamowego powinien być dobrze przemyślany i szczegółowo skonstruowany. Jego uzupełnieniem jest storyboard, czyli obrazkowa interpretacja zapisów. Storyboard pozwala z większą dokładnością określić, jak mają wyglądać poszczególne ujęcia. Zawiera też informacje co do ścieżki dźwiękowej, ruchu kamery, światła i wielu innych czynników. Przed ostateczną produkcją filmu można też sporządzić także tzw. animatik, czyli jego animowaną makietę będącą jak najbardziej wierną reprezentacją zamierzonego rezultatu. Tej wersji używa się w celu bardziej obrazowego zaprezentowania gotowej koncepcji klientowi oraz do badań fokusowych, które mają na celu sprawdzenie oddziaływania reklamy na grupę docelową.

Złożona produkcja filmów

Przebieg samej produkcji każdego filmu, także filmu reklamowego, zależy w dużej mierze od wybranej techniki realizacji. Najpopularniejsza jest technika „żywego planu”, często uzupełniona o dodatkowe techniki filmowe – takie jak wykorzystanie dronów czy też ułatwiającego montaż zielonego lub niebieskiego ekranu (odpowiednie „green screen” lub „blue screen”). Lubiana jest także produkcja filmów reklamowych z wykorzystaniem animacji – takie spoty trafiają nie tylko do najmłodszej publiki, ale też do dorosłych, znakomicie podkreślając lekki, zabawny wydźwięk treści. W przypadku konieczności zatrudnienia aktorów dokonuje się tego odpowiednio wcześnie (w tzw. preprodukcji), przeprowadzając casting.

Produkcję planuje się tak, by była jak najbardziej efektywna. Przy kręceniu filmów liczy się czas, ważne też, by uzyskać cały potrzebny materiał, który zostanie odpowiednio obrobiony i połączony w całość w postprodukcji. Praca na planie bywa żmudna. Każde ujęcie wymaga odpowiedniej scenografii i oświetlenia oraz rozmieszczenia sprzętu. Niekiedy ujęcia powtarzane są wielokrotnie, do uzyskania satysfakcjonującego efektu. Zdjęcia mogą odbywać się w plenerze lub w studiu, co jest łatwiejsze ze względów organizacyjnych. Dźwięk (tekst lektorski, monologi itp.) zwykle dogrywa się osobno.

Postprodukcja – montaż filmów reklamowych

Nakręcone ujęcia składa się w całość w postprodukcji, czyli podczas obróbki materiałów. Montaż filmów reklamowych i promocyjnych polega na:

Obecnie wszystkie tego typu prace realizuje się cyfrowo, przy pomocy zaawansowanych programów. Montaż i wszystkie zabiegi postprodukcyjne nadają produkcji odpowiedniego charakteru i dynamiki, dlatego jest to niezwykle ważny etap. To w postprodukcji reklama „odżywa”, dzięki czemu może być ciekawa i skuteczna.